مقدمه و خلاصه
حضرت آیت الله تبریزیان در کتابی با عنوان «العد التنازلی فی علائم ظهور المهدی آخر اوصیاء الرسول» به بیان دقیق حوادث و علائم ظهور حضرت پرداخته و طبق نصوص دینی تاکید میکنند که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف از غرب ظهور میکنند و به سوی شرق خواهند آمد؛ انتشار بخشی از این ادله بازتابهایی در فضای مجازی داشته و عدهای پیرامون این مساله دینی ایجاد شبهه کردهاند.
به مناسبت تبیین بیشتر علائم ظهور، حضرت آیت الله تبریزیان در یک نشست تصویری و مجازی به تبیین مکان ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف پرداختند.
حضرت آیت الله تبریزیان حفظه الله ضمن اشاره به مباحث ظهور و نشانههای آن، به تحلیل و تبیین برخی از نشانهها همچون طلوع خورشید از غرب پرداختند؛
ایشان تاکید کردند که روایات متعددی بالغ بر ۲۰ روایت محکم وجود دارد که محل ظهور حضرت بقیه الله علیه السلام را غرب معرفی میکند و علمای به نامی همچون شیخ مفید، شیخ طبرسی، علامه حلی، شیخ عباس قمی و سید نعمت الله جزایری نیز این مطلب را ذکر کردهاند.
روایات به این مساله اشاره دارند که اصل و ریشه امام در شرق است ولی شروع یا محل اولیه ظهور در غرب خواهد بود و استقرار حکومتشان در شرق یا همان مکه مکرمه یا مکانهای دیگری است که در روایات به آنها اشاره شده است.
ایشان همچنین تاکید کردند که علت مسیحی و غربی بودن مادر امام زمان نیز قابل تامل جدی است که چرا خداوند متعال باید منجی بشریت را از پدری عرب و امام معصوم و از مادری غربی و مسیحی به دنیا بیاورد.
در انتها ایشان با توجه به نزدیکی مسیحیان به اسلام و اشاره نصوص دینی به این نزدیکی، خاطرنشان کردند که ظهور با نزدیکی اسلام و مسیحیت رخ خواهد داد.
در ادامه فیلم و متن کامل این نشست را مشاهده میفرمایید.
+ مشاهده فیلم بیانات آیت الله تبریزیان پیرامون ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در غرب (۳۹ دقیقه)
متن کامل بیانات:
مکان ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف
راجع به محل ظهور امام زمان صلواتاللهعلیه یک صحبتی مطرح شد و عدهای هم اعتراض کردند. ما میگوییم اینهایی که اعتراض کردند اهل تحقیق و مراجعه و مطالعه نیستند.
طلوع آفتاب از مغرب
ما روایات متعددی داریم حداقل ۲۰ روایت با این مضمون داریم و شاید خیلیها با این مضمون آشنا هستند و آن مسئله «طلوع آفتاب از مغرب» است، «قبل قیام الساعه» یعنی قبل از آن که ساعت قیامت محقق شود. یک سری علامات و نشانههایی ذکر شده است که یکی از این نشانهها، مسئله طلوع آفتاب از مغرب است. خیلی روی این مسئله تأکید شده است و روایات زیادی در این زمینه وارد شده است. عرض کردم که شاید ۲۰ روایت یا بیشتر داشته باشیم. علما هم در کتابها و منابع مختلف به این مسئله اشاره و تصریح کردهاند و این را گاهی به عنوان یکی از نشانههای ظهور و گاهی هم به عنوان اتفاقی که قبل از قیامت میافتد ذکر کردهاند.
افرادی که به این مسئله اذعان داشتند و روایتش را ذکر کردهاند یکی شیخ مفید است که در زمان نزدیک به غیبت صغری بوده است و با امام زمان (عج) هم ارتباط داشت و یکی هم شیخ طبرسی صاحب کتاب تفسیر مجمع البیان و دیگری علامه حلی است. البته علمای دیگری هم این مسئله را مطرح کردند و شاید هم آخرین آنها شیخ عباس قمی بوده است که این مسئله را ذکر کرده است و قبل از ایشان هم سید نعمت الله جزایری بوده است. ایشان از علمای برجسته و با سواد اسلام هستند و بنده خیلی نسبت به ایشان ارادت دارم. ایشان میفرماید «استفاض فی الروایات» این روایت مستفیض است یعنی خیلی زیاد نقل شده است و یکی دوتا نیست و روایات زیادی دارد.
أن طلوع الشمس من مغربها (شرح الاخبار، جلد ۳، صفحه۳۵۴)
که طلوع آفتاب از مغرب است و این جزء علامات و نشانهها است. نشانههای ساعت یا نشانههای ظهور است. ولی یک خلافی در این مسئله است که آیا این طلوع آفتاب از مغرب حقیقت است یا کنایه؟ آیا واقعاً آفتاب از مغرب طلوع میکند؟ روایتی که این معنا از آن به دست بیاید میان روایات شیعه نیست و میان روایات عامه چنین چیزی وجود دارد.
روایات شیعه این را کنایه حساب میکند و البته کار آسانی نیست. این که آفتاب از مغرب طلوع کند، کل سیستم هستی و سیستم جهان به هم میریزد و اگر از مغرب طلوع کند کجا غروب میکند؟ شاید در مشرق غروب کند. بعد دوباره از مغرب طلوع میکند یا نه، دوباره از مشرق درمیآید؟
چنین چیزی قابل تصور نیست به خصوص با مبانی علم امروز و این را بیشتر باید به عنوان کنایه قبول کنیم. البته روایات متعددی دال بر این رخداد و این اتفاق وجود دارد و به چند تای آن اشاره میکنیم و انشاءالله در زمان دیگر کل روایات آن را ذکر خواهیم کرد.
یک روایتی از پیامبر (ص) داریم که البته مقدمهای دارد که یک سری از اصحاب مشغول گفتگو راجع آخرالزمان یا ساعت بودند. پیامبر (ص) پرسیدند شما راجع به چه بحث میکنید؟ گفتند در مورد ساعت. پیامبر (ص) فرمودند:
إِنَّکُمْ لَا تَرَوْنَ السَّاعَهَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آیَاتٍ طُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَ الدَّجَّالَ وَ دَابَّهَ الْأَرْضِ وَ ثَلَاثَهَ خُسُوفٍ فِی الْأَرْضِ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَ خَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ وَ خَسْفٌ بِجَزِیرَهِ الْعَرَبِ وَ خُرُوجُ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ع وَ خُرُوجُ یَأْجُوجَ وَ مَأْجُوجَ وَ تَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمَانِ نَارٌ تَخْرُجُ مِنَ الْیَمَنِ مِنْ قَعْرِ الْأَرْضِ لَا تَدَعُ خَلْفَهَا أَحَداً تَسُوقُ النَّاسَ إِلَى الْمَحْشَرِ کُلَّمَا قَامُوا قَامَتْ لَهُمْ تَسُوقُهُمْ إِلَى الْمَحْشَرِ.(الخصال صفحه ۱۴۹)
این ساعت و این رخداد عظیم و از بین رفتن زمین را نخواهید دید تا این که قبل از این اتفاق، ده تا نشانه و علامت را ببینید. اولین آن طلوع آفتاب از مغرب است، و ده نشانه که کلاً در این روایت ذکر شده است که بعداً تفسیر کامل آن خواهد آمد. پس یکی از نشانهها همان طلوع آفتاب از مغرب است. مغرب آفتاب کجاست؟ غرب زمین است، اروپا و یا آمریکا، آن جا غروب میکند.
روایت بعدی را شیخ طوسی نقل کردهاند با سند خودش از حذیفه بن اسید غفاری عن علی بن یونس از این شخص نقل میکند از حضرت امیر علیهالسلام:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص عَشْرٌ قَبْلَ السَّاعَهِ لَا بُدَّ مِنْهَا السُّفْیَانِیُّ وَ الدَّجَّالُ وَ الدُّخَانُ وَ الدَّابَّهُ وَ خُرُوجُ الْقَائِمِ وَ طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَ نُزُولُ عِیسَى ع وَ خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ وَ خَسْفٌ بِجَزِیرَهِ الْعَرَبِ وَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنْ قَعْرِ عَدَنَ تَسُوقُ النَّاسَ إِلَى الْمَحْشَرِ(الغیبه، الشیخ الطوسی، صفحه ۴۳۶)
ده چیز قبل از ساعت محقق میشود و چارهای جزء تحقق این ده چیز وجود ندارد یعنی حتمی است یکی سفیانی است که انشاءالله مفصل خواهیم گفت و دجال و دود و طلوع آفتاب از مغرب و … است.
روایت دیگری را کلینی در کتاب کافی با سندش از امام باقر علیهالسلام نقل میکند:
بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص بِخَمْسَهِ أَسْیَافٍ ثَلَاثَهٌ مِنْهَا شَاهِرَهٌ فَلَا تُغْمَدُ حَتَّى تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها وَ لَنْ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزارَها حَتَّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا فَإِذَا طَلَعَتِ الشَّمْسُ مِنْ مَغْرِبِهَا آمَنَ النَّاسُ کُلُّهُمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ (الکافی، الشیخ الکلینی، جلد ۵ صفحه ۱۰)
خداوند پیامبر اکرم (ص) را با پنج شمشیر مبعوث کرد که سه شمشیر از گریبانش درآمده و برای همه قابل دیدن باشد یعنی از غلاف درآورده است و به همه نشان داد. این هیچ وقت در غلافش نمیرود تا این که جنگها به پایان برسد. ولی جنگ تمام نمیشود و به نقطه پایان نمیرسد تا این که آفتاب از مغرب و محل غروب خودش طلوع کند و ظاهر شود. هرگاه آفتاب از مغرب طلوع کرد، همه مردم جهان در امان خواهند بود.
در یک روایت دیگر شیخ مفید با سندش از ابوحمزه میفرماید:
طُلوعُ الشمسِ من مَغْرِبها محتومٌ (الارشاد، الشیخ المفید، جلد ۲ ، صفحه ۳۷۱)
طلوع آفتاب از مغرب جزء امور حتمی است که هیچ شک و شبه ای در آن نیست.
روایتهای متعدد، سندهای معتبر و غیرمعتبر میگوید که این، حتمی است. روایات متعددی وجود دارد و ما فقط یک نمونه آوردیم.
یک روایت هست که طلوع آفتاب را تفسیر میکند. گفتیم که طلوع آفتاب از مغرب یک چیز حقیقی است که خیلی بعید به نظر میرسد و امکانش نیست یا این که کنایه از چیز دیگری است.
یک روایت داریم از شیخ صدوق در کتاب کمال الدین که کتاب با ارزشی است. از محمد بن ابراهیم بن اسحاق که استاد او است و به ایشان میگوید رحمه الله یعنی آدم خوب و معتبری است.
عن عبدالعزیز بن یحیی جلودی و عن الحسین بن المعاذ و عن قیس بن حفص عن موسی بن ارقم و عن ابی سیار الشیبانی و عن ضحاک بن مزاحم و عن انزال بن سبره که این راوی است از امیر المومنین علیهالسلام
حَدِیثٍ یَذْکُرُ فِیهِ أَمْرَ الدَّجَّالِ وَ یَقُولُ فِی آخِرِهِ لَا تَسْأَلُونِّی عَمَّا یَکُونُ بَعْدَ هَذَا فَإِنَّهُ عَهِدَ إِلَیَّ حَبِیبِی ع أَنْ لَا أُخْبِرَ بِهِ غَیْرَ عِتْرَتِی قَالَ النَّزَّالُ بْنُ سَبْرَهَ فَقُلْتُ لِصَعْصَعَهَ بْنِ صُوحَانَ مَا عَنَى أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ بِهَذَا الْقَوْلِ فَقَالَ صَعْصَعَهُ یَا ابْنَ سَبْرَهَ إِنَّ الَّذِی یُصَلِّی عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ خَلْفَهُ هُوَ الثَّانِی عَشَرَ مِنَ الْعِتْرَهِ التَّاسِعُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع وَ هُوَ الشَّمْسُ الطَّالِعَهُ مِنْ مَغْرِبِهَا یَظْهَرُ عِنْدَ الرُّکْنِ وَ الْمَقَامِ فَیُطَهِّرُ الْأَرْضَ وَ یَضَعُ الْمِیزَانَ بِالْقِسْطِ فَلَا یَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً فَأَخْبَرَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنَّ حَبِیبَهُ رَسُولَ اللَّهِ ص عَهِدَ إِلَیْهِ أَنْ لَا یُخْبِرَ بِمَا یَکُونُ بَعْدَ ذَلِکَ غَیْرَ عِتْرَتِهِ الْأَئِمَّهِ ..( کتاب کمال الدین و تمام النعمه، الشیخ الصدوق، ص ۷۸)
در روایتی است که حضرت امیر علیهالسلام درباره دجال صحبت میکند. این جا مقداری دقت میخواهد.
در آخرِ این حدیث میفرماید از من درباره اتفاقاتی که بعد از دجال میافتد، سؤال نکنید. پیامبر اکرم (ص) محبوب من از من قول گرفت و عهد و پیمان گرفته است که این را به کسی خبر ندهم به جز فرزندانم امام حسن و امام حسین و…
نزال کنجکاو شده و میخواهد بداند چیست، صعصعه از یاران مقرب حضرت امیر علیهالسلام است که قبر و مسجدش جلوی مسجد سهله است، یک مسجد کوچک است به نام صعصعه بن صوحان. راوی از صعصعه میپرسد چون از مقربان حضرت امیر علیهالسلام است و خبر دارد. میپرسد حضرت امیر علیهالسلام مقصودش چیست و چه چیزی را پنهان کرده است.
صعصعه چنین فرمود ای فرزند سبره، آن کسی است که حضرت عیسی علیهالسلام پشت سرش نماز میخواند و این دوازدهمین امام از عترت پیامبر (ص) و نهمین فرزند امام حسین علیهالسلام است “هو” یعنی امام زمان، مهدی، بقیه الله، او است که از مغرب طلوع خواهد کرد.
“هو الشمس الطالعه” باید ورد زبانتان باشد و ذکر است. این روایت بقیه روایتها را تفسیر میکند. روایتهای دیگر میگفتند که آفتاب از مغرب طلوع میکند و این روایت میگوید مراد و منظور این است که امام زمان (عج) از غرب طلوع میکند نه آفتاب. البته طلوعش در آن جا است و روز ظهور و کارهایش در مکه است و عراق و …
روایت دیگری داریم در شرح الاخبار جلد ۳ صفحه ۳۶۳ (یک کتاب قدیمی است که نویسنده آن نعمان است) آمده است. البته در کتابهای دیگر مثل بشاره النبویه آمده است. از رسول الله (ص) نقل میکند که:
أنه قال : المهدی من نسل فاطمه سیده نساء هذه الامه طالت الایام أو قصرت یخرج فیملأ الارض عدلا وقسطا کما ملئت جورا وظلما قیل ومتى یخرج یا رسول الله؟ قال : إذا کان زلازل فی أطراف الارض وارتشت القضاه ، وفجرت الامه ، یخرج من المغرب فی ساقه شامه وبین کتفیه شامه فردا غریبا.
قیل : وکیف یکون فردا غریبا یا رسول الله؟ قال : لانه ینفرد من أهله ویتغرب عن وطنه.
وکذلک قام فردا غریبا من المغرب. أنه قال : لا بدّ من قائم من ولد فاطمه یقوم من المغرب بین الخمسه الى السبعه یکسر شوکه المبتدعین ، ویقتل الضالّین. (شرح الاخبار، جلد۳، صفحه ۳۶۳)
پیامبر (ص) فرمود: مهدی از نسل و فرزندان حضرت فاطمه سلاماللهعلیها سید و سرور زنان این امت است. چه روزها به درازا بکشد و یا کوتاه باشد، این مهدی، خارج میشود و زمین را پر از عدل و داد میکند، همان گونه که از ظلم و جور پر شده است.
سؤال میکنند مهدی موعود کی ظاهر میشود؟
فرمودند اگر در اطراف زمین اتفاقاتی بیفتد، زلزلههایی رخ دهد، قاضیها هم رشوه میگیرند (البته الان هم هست و رشوه میگیرند)، امت هم به سمت فحشاء و فجور کشیده میشود. مهدی (عج) از مغرب خروج میکند. در ساق پای ایشان یک خال و در دو کتفش هم خال وجود دارد، تک و غریبانه میآید.
میپرسد چگونه این امام به تعبیر خودمان با این همه مسلمان غریبانه و تک ظهور میکند، یا رسول الله؟ پیامبر (ص) فرمودند: چون امام مهدی از اهل و خانواده و ذریه پیامبر دور میافتد و به سمت غرب میرود و از وطنش دور میشود.
یک روایت دیگر از پیامبر (ص) که میفرماید:
لا بدّ من قائم من ولد فاطمه یقوم من المغرب بین الخمسه الى السبعه یکسر شوکه المبتدعین ، ویقتل الضالّین. (شرح الاخبار، جلد۳، صفحه ۳۶۳)
ناگزیر است یعنی حتماً اتفاق میافتد، کسی قیام میکند از فرزندان حضرت زهرا سلاماللهعلیها، از غرب قیام میکند. اشتباه نکنید اگر از غرب قیام کرد بگویید این امام زمان نیست و امام زمان از مکه یا عراق یا ایران ظاهر میشود. امام زمان (عج) از غرب ظهور میکند البته روایتها مختلف است بین ۵ تا ۷ سال طول میکشد و شوکت و خار این بدعتگذاران را خواهد شکست و گمراهان را هم خواهد کشت.
روایت بعدی از امام صادق علیهالسلام است:
وعن جعفر بن محمد بن على صلوات الله علیهم ، أنه ذکر المهدی علیهالسلام. فقال : تطلع الرایات السود. وأومى بیده الى المشرق ، وتطلع رایات المهدیّ من هاهنا ، وأومى بیده الى المغرب. (شرح الاخبار، جلد۳، صفحه ۳۶۴ )
امام صادق علیهالسلام امام مهدی (عج) را ذکر کردند و فرمودند اول باید پرچمهای سیاه از شرق طلوع کند و پرچمهای امام زمان (عج) هم از غرب طلوع خواهد کرد و با دست خودشان به سمت غرب اشاره کردند.
روایت بعد از همه مهمتر است. این روایت از عبدالرحمان بن بکار الاقرع القیروانی است که داستانش مفصل است. وارد مسجد مدینه شد و دید یک عده گرد یک نفر جمع شدهاند که مالک بن انس رئیس مذهب مالکی بود و یک نفر دیگر را هم دید که اطرافش چند نفر بود. پرسید کیست؟ گفتند موسیبنجعفر است، مالک را رها کرد و به امام کاظم علیهالسلام نزدیک شد و گفت:
إنی رجل من أهل المغرب من شیعتکم وممن یدین الله بولایتکم.
قال لی : إلیک عنی یا رجل ، فانه قد وکّل بنا حفظه أخافهم علیک. قلت : باسم الله ، وانما أردت أن أسألک.
فقال : سل عما ترید؟ قلت : إنا قد روینا أن المهدی منکم ، فمتى یکون قیامه ، وأین یقوم؟
فقال : إن مثل من سألت عنه مثل عمود سقط من السماء رأسه من المغرب وأصله فی المشرق ، فمن أین ترى العمود یقوم إذا اقیم؟ قلت : من قبل رأسه.
قال : فحسبک ، من المغرب یقوم وأصله من المشرق وهناک یستوی قیامه ویتم أمره.
وکذلک کان المهدی علیهالسلام ونشأته بالمشرق ثم هاجر الى المغرب ، فقام من جهته. وبالمشرق یتم أمره (شرح الاخبارُ جلد۳ صفحه ۳۶۴)
من مردی هستم از غرب و از شیعیان شما و جزء اعتقادات من است که ولایت شما را قبول دارم.
امام علیهالسلام فرمود کمی از من دور شو. گفت چرا؟ امام علیهالسلام فرمود: ای مرد اینها (عباسیان) افرادی را موکل گذاشتند که مواظب هستند و جاسوس هستند که ببینند چه کسی نزدیک ما میشود. میترسم به شما آسیبی برسد و شما را اذیت کنند.
آرام گفت به نام خدا من آمدم این جا میخواهم از شما سؤالی بپرسم. امام فرمودند سؤال کن. گفت ما روایت کردیم امام زمان (عج) از شما اهلبیت است. کی قیام میکند و کجا قیام میکند.
امام در غرب ظهور میکند ولی اصل و ریشهاش در مشرق است
امام علیهالسلام این جا مثالی میزند. امام علیهالسلام میفرماید: یک مثالی برایت میزنم که شبیه حال آن شخصی است که تو درباره او سؤال کردی یعنی امام زمان (عج)، شبیه یک عمود است که از آسمان افتاده است، این ستون (عمود، میله) سرش در مغرب است ولی اصل و ریشهاش از مشرق است.
امام غیر واضح میگوید به نظر شما اگر بخواهند این میله یا عمود را بلند کنند از کجا بلند میکنند؟ مشخص است که از طرف سر. یعنی این که سرش در مغرب افتاده است و از طرف مغرب این را سرپا کنند، از طرف غرب قیام میکنند و سرش را بالا میبرند. امام علیهالسلام فرمود همین برای شما کافی است. فهمیدی از کجا قیام میکند؟ امام فرمود از غرب قیام میکند.
ما مشکلی که داریم این است که مردم با کلام اهلبیت آشنا نیستند و اینهایی که برای شما روایات را نقل کردند، کامل و واضح و مبین نقل نکردند. امتی هستید که از امامان خود دور افتاده است. جایی هستید که خواندن روایات اهلبیت مشکل دارد.
از غرب قیام میکند ولی ریشهاش از مشرق است و ته این میله مشرق است. در غرب قیام میکند ولی میآید به شرق و امور را درست میکند و امام زمان (عج) هم مثل این ستون است و تولد و ریشهاش در مشرق است. امام زمان (عج) از شرق به سمت غرب هجرت کرد. مثل اینهایی که به غرب مهاجرت میکنند هرچند ما کارهایشان را قبول نداریم ولی کار امام زمانی میکنند. از آن جا هم قیام میکند ولی کارش تمام نمیشود مگر در مشرق.
البته این روایت خیلی واضح و صریح میگوید که امام زمان (عج) از شرق به غرب هجرت کرد و الآن هم در غرب به سر میبرد. فکر نکنید که امام زمان در این جا و در شرق ظاهر میشود. محال است که ظاهر شود. ما در این جا یک طب اسلامی رو کردیم کلی دشمن و مخالف پیدا کردیم امام زمان (عج) میخواهد کل علوم اسلامی را بیاورد و شما انتظار دارید که در این جا ظهور کند؟
چرا مادر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف غربی و مسیحی بوده؟
بنده این را عرض کردم که غافلگیر نشوید و اگر از اروپا آمد تعجب نکنید. از خودتان بپرسید چرا خداوند چنین مقدر کرده است که از یک مادر مسیحی و غربی و از یک پدر مسلمان بلکه امام مسلمین به دنیا بیاید؟
این نشانه این است که این دو یعنی مسیح و اسلام متحد شوند و منتظر منجی باشند تا امام زمان بیاید و غرب از او پشتیبانی و حفاظت کند و کشته نشود و بعد به شرق بیاید و دعوتش را کامل میکند. در این روایت خدا به ما گفت که امام زمان (عج) باید از غرب از محل مادر و دایی و اقوامش ظهور کند. امام زمان (عج) بور است و موهای رنگی و چشمهای رنگی دارد. این مطالب را خواستم عرض کنم تا انشاءالله غافلگیر نشوید و برای ملحق شدن به امام زمان (عج) و اعتقاد و ایمان از بقیه سبقت بگیرید وگرنه روایت تهدید کرده است که یاران امام زمان (عج) از سمرقند و بخارا و طالقان افغانستان بیشتر خواهند بود و از ایران و خراسان کمتر خواهد بود.
بنده هیچ وقت حرفی که روایات متعدد نداشته باشد و یا قابل تجربه نباشد را نمیزنم.
+ مشاهده فیلم بیانات آیت الله تبریزیان پیرامون ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در غرب (۳۹ دقیقه)
/انتهای متن/
One thought on “ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در غرب”
در شرق وحی و معارف وحیانی و حدیثی و روائی طلوع کرده اند و در غرب علم و شناخت و تئوری های علمی و تکنیک و فن آوری مدرن. پس امام زمان با آغاز جنبش و نهضت رنسانس در اروپا ظهور کرده است. این حقیر در مورد پدیده های فرج و گشایش و رهایی و رستگاری و نجات و شفا و قانون حقیقی و موعود فقط امید باطنی به خداوند متعال دارم و نه بشر و نسل بشر و آنهم بدون انجام و اجرای تکالیف سنگین و اعمال دست و پاگیر و بازدارنده رشد و نمو و بلوغ قوای ادراکی فهم و عقل و کُند کننده احساسات و افکار و خیالات افراد انسانی از قبیل ستایش و پرستش و نیایش و مناجات و دعا و عبادات و تسبیح و ذکر و طاعت و بندگی و احداث معابد و قربانی حیوانات در اطراف آنها و زیارت اماکن به اصطلاح مقدسه و تعیین قبله گاه و اوقات شرعی.